lørdag den 25. april 2020

Renault med kænguru gear.

I dag var jeg ude at køre for at hente nogle reservede. Renaulten havde stået stille i flere dage, men startede og kørete normalt til at begynde med. Efter at have hentet stumperne og var på vej hjem begyndte bilen at sætte ud og køre på tre cylindre, nogen gange kun to. Der var ca en times kørsel hjem og jeg kørte egentlig blot og ventede på at den skulle gå helt i stå. Jeg kom dog hjem ved egen hjælp. På vej hjem tænkte jeg selvfølgelig på hvad som kunne være galt. Nogle dage forinden havde jeg dog vasket bil, også motorrummet og måske lige grundigt nok, så måske kunne der have trængt vand ned ved tændspolerne og tændrørerne, men det måtte tiden jo vise.


Da jeg kom hjem prøvede jeg for sjovt skyld lige at sætte testeren på bilen. Den viste ingen fejl, men var min teori korrekt var der jo heller ingen fejl.


Alt så tilforladeligt ud da jeg åbnede motorhjælmen.....men.


Da jeg fik pillet den første tændspole af stod det klart at min teori holdt stik. Der var vand nede ved tændrøret og det var ikke den eneste.


Nu jeg var igang skruede jeg også tændrørerne ud for at se hvor slidte de var.


De fejlede dog intet og kan sagtens køre længe endnu.


De fik dog lige en rengøring med stålbørste og sandpapir.


Tændspolerne blev også rengjort, fik lidt bremseres og lidt kontaktspray.

 
   Det hele blev skruet og klikket sammen igen, og bilen kører som ny igen .

      

Jeg har haft Renault i flere år og må sige at de altid har været driftsikre og starter uanset vejr og vind, bare der er strøm på. Der er stadig nogle gamle mænd som gerne vil fortælle mig at franske biler er dårlige på stort set alle områder og ikke til at skrue på. Jeg må dog tilbagevise alt det ævl og gammeldags sludder da jeg som bruger og mekaniker på dem kun har godt at sige. De er driftsikre, nemme at skrue på og billigere end mange andre gængse mærker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar